Main Article Content

Mochammad  Assad   Fadlyan
 Kristina   Andryani  

Abstract

A  tattoo  is  an  art  of  body  painting  that  used  human  body  as  a  medium  to  expert  himself  or   herself.  Praboe  Jazz  Tattoo  Studio  is  one  of  tattoo  studios  located  in  Yogyakarta  concerned   with  art  tattoos.  This  place  has  been  around  since  1998.  This  place  can  be  considered  as  one   of  the  promoters  for  art  tattoos  to  be  known  and  expanded  in  Yogyakarta.  The  researcher   selects  this  place  for  conducting  the  data  of  the  study.  Four  informants  are  obtained  through   in-­‐‑depth  observations  and  interviews.  The  result  show  that  for  most  part  of  people,  tattoos   can  represent  the  identity  of  their  user.  Also,  symbols  in  tattoos  for  some  extent  can  embody   a  certain  message  and  meaning  of  each  person  who  wear  them.  These  message  and  meaning   are  generally  formed  from  their  interaction  to  surroundings  that  become  a  self  concept.  In   this  case,  each  person  may  have  distinctive  self  concept.  

Article Details

How to Cite
Fadlyan,M. Assad , & Andryani ,. Kristina . (2021). Meanings  and  Message  of  Tattooing  (A  Descriptive  Qualitative  Analysis   in  The  View  Tattoo  Users  in  Studio  Praboe  Jazz  Tattoo  Yogyakarta)  : makna dan pesan tatto. Jurnal Komunikasi Korporasi Dan Media (JASIMA), 1(2), 148–160. https://doi.org/10.30872/jasima.v1i2.15
Section
Articles

References

Ardianto, E., Komala L., and Karlinah S. (2007). Komunikasi Massa Suatu Pengantar Revisi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Berger A.A. (2004). Tanda-­‐‑Tanda Dalam Kebudayaan Kotemporer, trans.

M. Dwi Mariyanto dan Sunarto. Tiara Wacana. Bachtiar, W. (2006). Sosiologi Klasik Dari Comte hingga Parsons. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Berzonsky. (1981). Adolescence Development. New York: Mcmillan Publishing.Co Inc. Danesi, M. (2012). Pesan, Tanda dan Makna, Buku Teks Dasar Semiotika dan Teori komunikasi. Yogyakarta: Jalasutra.

Desmita. (2012). Psikologi Perkembangan. Bandung: Remaja Rosdakarya. Fiske, J. (2012). Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: Rajawali Pers.

Guffron, M., Nur, R.R. (2010). Teori-­‐‑teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-ruzz media. Haryanto. (2012). Spektrum Teori Sosial Dari Klasik Hingga Postmodern. Yogyakarta: Ar Ruszz Media.

Wirawan, I.B. (2014). Teori-­‐‑Teori Sosial Dalam Tiga Paradigma, Fakta Sosial, Definisi Sosial, dan Perilaku Sosial. Jakarta: Kencana.

Ikbar, Y. (2012). Metode Penelitian Sosial Kualitatif. Bandung: PT Refika Aditama. Moleong, L.J. (2008). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosda Karya. Mulyana, D. (2001). Ilmu Komunikasi, suatu pengantar. Bandung: Remaja Rosdakarya. Mulyana, D. (2005). Ilmu Komunikasi, Suatu pengantar. Jakarta: Rosdakarya.

Rahmat, J. (2007). Psikologi Komunikasi. Bandung: Remaja Roskdakarya.

Rakhmat, J. (2003). Psikologi Komunikasi Edisi Revisi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya. Sobur, A. (2004). Semiotika Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sunyoto, D. (2015). Perilaku Konsumen dan Pemasaran-­‐‑Panduan Riset Sederhana untuk Mengenali Konsumen. Jakarta: PT Buku Seru.

Fuad Nuzul Kurniawan. Persepsi Wanita Jawa Yang Menghias Tubuh Dengan Tato Terhadap Penerimaan Sosial. (Skripsi, Fakultas Psikologi UMB, Yogyakarta, 2018). Georgius Priyanto. Motivasi Remaja Bertato (Studi Kasus Tentang Motivasi Bertato Pada Dua Remaja di Yogyakarta). (Skripsi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan USD, Yogyakarta, 2019).

Yoga Pebriana Slamba. Perubahan Makna Tato Di Kalangan Remaja Muslim (Studi Kasus Di Desa Martapada Wetan Kabupaten Cirebon). (Skripsi, Fakultas Ushuludin dan Pemikiran Islam UIN Sunan Kalijaga, Yogyakarta, 2017).