Parent's Experience in the Online Learning Assistance Process during the Pandemic
Main Article Content
Abstract
Distance learning (PJJ) or online learning is becoming a new story in the life of parenting at home. The problem in the domestic realm regarding the role of parents is interesting to study based on the diversity of experiences of parents as a substitute for teachers at home. This study aims to describe the experiences of parents in implementing parenting during the online learning process during a pandemic. This type of research is qualitative with the phenomenological method. The number of informants was four mothers who have children in elementary school. The results showed that the communication patterns used by parents were democratic and autorative. Informants stated that children felt more comfortable going through the online learning process when parents applied open and two-way communication. All informants also performed their role as substitutes for teachers at home, facilitators, motivators and directors during the online learning process.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.
References
Alfiana, E. N. (2013). Pola Asuh Orang Tua terhadap Anak dalam
Keluarga Pada Bidang Pendidikan di Dusun Pandaan Desa Pandanan
Kecamatan Wonosari Klaten. Universitas Negeri Yogyakarta.
Anugrahana, A. (2020). Hambatan, Solusi dan Harapan: Pembelajaran
Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 Oleh Guru Sekolah
Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 10(3), 282-289.
Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo
Persada.
Arifin, Z. (2017). Mengembangkan instrumen pengukur critical thinking
skills siswa pada pembelajaran matematika abad 21. Jurnal
THEOREMS (The Original Research of Mathematics), 1(2), 92-100.
Djamarah, S.B dan Zain. A. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta:
Rineka Cipta.
Fauzi, A. Z. (2021). Menakar Efektivitas Pembelajaran Daring Di Masa
Pandemi Covid-19.
Handayani, M. (2017). Pencegahan kasus kekerasan seksual pada anak
melalui komunikasi antarpribadi orang tua dan anak. Jurnal Ilmiah
Visi, 12(1), 67-80.
Kurnianto, B., & Rahmawati, R. D. (2020, September). Hubungan Pola
Asuh Orang Tua terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran
Daring Masa Pandemi. In Seminar Pendidikan Nasional
(SENDIKA) (Vol. 2, No. 1).
Liansari, V. (2018). Pola Komunikasi Interpersonal Orang Tua dan Anak
Usia Dini dengan Speech Delay di TK Aisiyah Rewwin Waru. Kanal:
Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(2), 159-164.
Littlejohn, Stephen W., Karen A. Foss. (2009). Theories Of Human
Communication. New York: Thomson Wardswordth.
Moleong, J. Lexy. (2007). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja
Rosdakarya.
Pratiwi, M. R., Indrayani, H., & Amalia, S. (2020). Optimasi Pola
Pengasuhan Digital Dalam Pemenuhan Kebutuhan Informasi. Expose:
Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(1), 76-94.
Pratiwi, M. R., Mukaromah, M., & Herdiningsih, W. (2018). Peran
Pengawasan Orangtua Pada Anak Pengguna Media Sosial. Jurnal
Penelitian Pers Dan Komunikasi Pembangunan, 22(1), 37-57.
Rahmi Pratiwi, M. (2011). Memahami Pengalaman Komunikasi Guru Dalam
Pembelajaran Perilaku Anak Autis Pada Jenjang Taman Kanak–Kanak Di
SLB Widya Bhakti Semarang (Doctoral Dissertation, Faculty Of Social
And Political Sciences).
Rundengan, Nabella. 2013. Pola Komunikasi Antarpribadi Mahasiswa Papua
Di Lingkungan Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik. Jurnal “ Acta
Diurna” Vol. Ii No. 5
Rahmawati, R., & Agustang, A. (2018). Perbandingan Pola Asuh Orang
Tua Siswa Berprestasi Dengan Siswa Yang Tidak Berprestasi Di Sma
Negeri 2 Gowa. Jurnal Sosialisasi: Jurnal Hasil Pemikiran, Penelitian Dan
Pengembangan Keilmuan Sosiologi Pendidikan, 115-119.
Riyanda, A. R., Herlina, K., & Wicaksono, B. A. (2020). Evaluasi
Implementasi Sistem Pembelajaran Daring Fakultas Keguruan Dan
Ilmu Pendidikan Universitas Lampung. Ikra-Ith Humaniora: Jurnal
Sosial Dan Humaniora, 4(1), 66-71.
Trianasari, T., & Amir, A. S. (2016). Pola Komunikasi Antarpribadi Dalam
Pengasuhan Anak-Kasus Orang Tua Beda Agama. KAREBA: Jurnal
Ilmu Komunikasi, 2(1), 12-29.
Wardani, A., & Ayriza, Y. (2020). Analisis kendala orang tua dalam
mendampingi anak belajar di rumah pada masa pandemi Covid19. Jurnal Obsesi: jurnal Pendidikan anak usia dini, 5(1), 772-782.
Yulianingsih, Wiwin dkk. 2020. Keterlibatan Orangtua Dalam Pendampingan
Belajar Anak Selama Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Obsesi : Jurnal
Pendidikan Anak Usia Dini Vol. 5 hal 1140
Portal Online
Ayunda Pininta Kasih, 2020, Survei 56 persen orangtua merasa kurang
sabar saat temani anak PJJ,
https://www.kompas.com/edu/read/2020/11/19/151623071/survei-56-
persen-orangtua-merasa-kurang-sabar-saat-temani-anak-pjj
Hasibuan, Lynda. 2020. Saat Emak-Emak Pada Protes Belajar Online.
https://www.cnbcindonesia.com/tech/20200720163115-37-174071/saatemak-emak-pada-protes-belajar-online-ribet diakses 3 Oktober 2020
Pukul 15.00