Main Article Content

Ibnu Mutaqin
Mutia Rahmi Pratiwi

Abstract

Distance learning (PJJ) or online learning is becoming a new story in the life of parenting at home. The problem in the domestic realm regarding the role of parents is interesting to study based on the diversity of experiences of parents as a substitute for teachers at home. This study aims to describe the experiences of parents in implementing parenting during the online learning process during a pandemic. This type of research is qualitative with the phenomenological method. The number of informants was four mothers who have children in elementary school. The results showed that the communication patterns used by parents were democratic and autorative. Informants stated that children felt more comfortable going through the online learning process when parents applied open and two-way communication. All informants also performed their role as substitutes for teachers at home, facilitators, motivators and directors during the online learning process.

Article Details

How to Cite
Mutaqin, I. ., & Pratiwi, M. R. . (2021). Parent’s Experience in the Online Learning Assistance Process during the Pandemic. Jurnal Komunikasi Korporasi Dan Media (JASIMA), 2(1), 1–19. https://doi.org/10.30872/jasima.v2i1.25
Section
Articles

References

Alfiana, E. N. (2013). Pola Asuh Orang Tua terhadap Anak dalam

Keluarga Pada Bidang Pendidikan di Dusun Pandaan Desa Pandanan

Kecamatan Wonosari Klaten. Universitas Negeri Yogyakarta.

Anugrahana, A. (2020). Hambatan, Solusi dan Harapan: Pembelajaran

Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 Oleh Guru Sekolah

Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 10(3), 282-289.

Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo

Persada.

Arifin, Z. (2017). Mengembangkan instrumen pengukur critical thinking

skills siswa pada pembelajaran matematika abad 21. Jurnal

THEOREMS (The Original Research of Mathematics), 1(2), 92-100.

Djamarah, S.B dan Zain. A. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta:

Rineka Cipta.

Fauzi, A. Z. (2021). Menakar Efektivitas Pembelajaran Daring Di Masa

Pandemi Covid-19.

Handayani, M. (2017). Pencegahan kasus kekerasan seksual pada anak

melalui komunikasi antarpribadi orang tua dan anak. Jurnal Ilmiah

Visi, 12(1), 67-80.

Kurnianto, B., & Rahmawati, R. D. (2020, September). Hubungan Pola

Asuh Orang Tua terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran

Daring Masa Pandemi. In Seminar Pendidikan Nasional

(SENDIKA) (Vol. 2, No. 1).

Liansari, V. (2018). Pola Komunikasi Interpersonal Orang Tua dan Anak

Usia Dini dengan Speech Delay di TK Aisiyah Rewwin Waru. Kanal:

Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(2), 159-164.

Littlejohn, Stephen W., Karen A. Foss. (2009). Theories Of Human

Communication. New York: Thomson Wardswordth.

Moleong, J. Lexy. (2007). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja

Rosdakarya.

Pratiwi, M. R., Indrayani, H., & Amalia, S. (2020). Optimasi Pola

Pengasuhan Digital Dalam Pemenuhan Kebutuhan Informasi. Expose:

Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(1), 76-94.

Pratiwi, M. R., Mukaromah, M., & Herdiningsih, W. (2018). Peran

Pengawasan Orangtua Pada Anak Pengguna Media Sosial. Jurnal

Penelitian Pers Dan Komunikasi Pembangunan, 22(1), 37-57.

Rahmi Pratiwi, M. (2011). Memahami Pengalaman Komunikasi Guru Dalam

Pembelajaran Perilaku Anak Autis Pada Jenjang Taman Kanak–Kanak Di

SLB Widya Bhakti Semarang (Doctoral Dissertation, Faculty Of Social

And Political Sciences).

Rundengan, Nabella. 2013. Pola Komunikasi Antarpribadi Mahasiswa Papua

Di Lingkungan Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik. Jurnal “ Acta

Diurna” Vol. Ii No. 5

Rahmawati, R., & Agustang, A. (2018). Perbandingan Pola Asuh Orang

Tua Siswa Berprestasi Dengan Siswa Yang Tidak Berprestasi Di Sma

Negeri 2 Gowa. Jurnal Sosialisasi: Jurnal Hasil Pemikiran, Penelitian Dan

Pengembangan Keilmuan Sosiologi Pendidikan, 115-119.

Riyanda, A. R., Herlina, K., & Wicaksono, B. A. (2020). Evaluasi

Implementasi Sistem Pembelajaran Daring Fakultas Keguruan Dan

Ilmu Pendidikan Universitas Lampung. Ikra-Ith Humaniora: Jurnal

Sosial Dan Humaniora, 4(1), 66-71.

Trianasari, T., & Amir, A. S. (2016). Pola Komunikasi Antarpribadi Dalam

Pengasuhan Anak-Kasus Orang Tua Beda Agama. KAREBA: Jurnal

Ilmu Komunikasi, 2(1), 12-29.

Wardani, A., & Ayriza, Y. (2020). Analisis kendala orang tua dalam

mendampingi anak belajar di rumah pada masa pandemi Covid19. Jurnal Obsesi: jurnal Pendidikan anak usia dini, 5(1), 772-782.

Yulianingsih, Wiwin dkk. 2020. Keterlibatan Orangtua Dalam Pendampingan

Belajar Anak Selama Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Obsesi : Jurnal

Pendidikan Anak Usia Dini Vol. 5 hal 1140

Portal Online

Ayunda Pininta Kasih, 2020, Survei 56 persen orangtua merasa kurang

sabar saat temani anak PJJ,

https://www.kompas.com/edu/read/2020/11/19/151623071/survei-56-

persen-orangtua-merasa-kurang-sabar-saat-temani-anak-pjj

Hasibuan, Lynda. 2020. Saat Emak-Emak Pada Protes Belajar Online.

https://www.cnbcindonesia.com/tech/20200720163115-37-174071/saatemak-emak-pada-protes-belajar-online-ribet diakses 3 Oktober 2020

Pukul 15.00